Menu

Basisopleiding communicatie voor socialprofitorganisaties


23 april 2020 van 09:30 tot 16:30

Details

Sainctlettesquare 19
1000 Brussel

Routebeschrijving
23 april 2020 van 09:30 tot 16:30

Programma

Dag 1: communicatiebeleid - 23 april, 9.30u-16.30u

Met een doordacht communicatiebeleid schiet beter uit de startblokken. Daarom schetst Eric Goubin je op deze eerste dag het denkkader voor de opbouw van zo'n beleid. 

  • Wat is het belang van een missie en strategie?
  • Welke mogelijkheden zijn er om de resultaten van doelstellingen en acties te maken?
  • Hoe bepaal je in de communicatiemix de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen?

Naast deze bouwstenen is er bijzondere aandacht voor:

  • communicatie met vrijwilligers
  • de rol van interne communicatie
  • moeilijk bereikbare doelgroepen

Naast deze gouden tips voor jouw communicatiepraktijk ga je meteen ook met een opdracht naar huis. Tijdens de laatste opleidingsdag mag jij zelf jouw communicatiebeleid of communicatieplan voorstellen. Eric licht de opdracht en de voorstelling ervan toe.

Dag 2: communicatieplanning - 30 april, 9.30u-16.30u

Om het communicatiebeleid in de praktijk te brengen vormt een communicatieplan een belangrijke basis en een handig werkinstrument. Eric Goubin vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt.

  • Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen?
  • Hoe maak je werk van strategische doelstellingen?
  • Welke communicatiemix zet je in?

Tijdens deze opleidingsdag maken we extra ruimte voor ervaringen uit de praktijk. Breng dus zeker jouw (voorlopige) communicatieplan mee.

Dag 3: sociale media + scanbaar schrijven -7 mei, 9.30u-16.30u

Tijdens de derde opleidingsdag krijg je twee thema's voorgeschoteld die je meteen in de praktijk kunt toepassen. 

Als socialprofitorganisatie heb je ongetwijfeld één of meerdere accounts op sociale media. Vaak zijn die ook spontaan ontstaan en vergt het onderhouden daarvan nu heel wat werk. Om echt doelgericht te communiceren via deze kanalen heb je nood aan een strategie.

  • Hoe ziet het landschap van sociale media eruit anno 2020?
  • Via welke kanalen kan ik beste met mijn doelgroep communiceren?
  • Hoe kan ik strategisch communiceren via sociale media?

Als ervaringsdeskundige geeft Freek Stevens geef je praktische tips om jouw sociale media nog beter en effectiever in te zetten.

Om ervoor te zorgen dat jouw teksten echt blijven hangen bij je publiek, leer je scanbaar schrijven. Mark Van Bogaert toont je dat schrijven eigenlijk spreken is met een blad papier ertussen.

  • Schrijf lezersvriendelijk, voor lezers met weinig tijd.
  • Kies voor een opmaak die blijft hangen.
  • Maak gebruik van de KRANT-methode

Alle copywriting tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van vergaderverslag tot persbericht.

Dag 4: Mediabeleid + scanbaar schrijven - 14 mei 2020, 9.30u-16.30u

Tijdens de vierde opleidingsdag krijg je twee thema's voorgeschoteld die ervoor zorgen dat je impact kan maken met je communicatie.

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Maak werk van een mediabeleid: een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten.

  • Hoe maak je van journalisten je bondgenoten?
  • Hoe maak je een boodschap op maat van een medium?
  • Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

Als persattaché van de provincie Antwepren put Hilde Verhelst uit haar ruime ervaring. Ze geeft tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties.

Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder auto rijden.
Heel wat socialprofitorganisaties voeren campagnes gericht op gedragsverandering. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

  • Hoe evolueren we van informeren naar gedragsverandering?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen?
  • Hoe werkt het 7E-model? 

Fran Bambust toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken.

Dag 5: oefening & presentatie - 4 juni van 13.45u-16.45u of 5 juni van 9.30u-16.30u

Om je meteen aan het werk te zetten met alle opgedane kennis, krijg je de opdracht om een communicatie(beleids)plan uit te werken. We luisteren graag naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in jouw organisatie aan te pakken.

  • Zorg voor een plan met een directe meerwaarde voor je organisatie.
  • Je kan deze opdracht alleen of in groep uitvoeren.
  • We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen.

Een eerste groep licht zijn presentatie toe op donderdag 4 juni in de namiddag, de tweede groep is welkom op vrijdag 5 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen.