Menu

Atelier Mestdagh ademt vakmanschap

glas in lood

Atelier Mestdagh kreeg op de jongste editie van de Onroerenderfgoedprijs een eervolle vermelding voor de glas-in-loodramen in de Sint-Niklaaskerk van Westkapelle. Voor ons de ideale gelegenheid om deze collega in de kijker te zetten. Maak kennis met Katrien Mestdagh.

Katrien Mestdagh

Dag Katrien, bedankt dat je tijd voor ons vrijmaakt. De eerste vraag die op onze lippen brandt: hoe word je glas-in-loodspecialist?

Katrien: "Het is de combinatie tussen jarenlange praktijkervaring, observatie en studie die je tot een glas-in-loodspecialist maken. Je moet een gedegen materiaalkennis hebben, alle facetten van het ambacht beheersen, eigen zijn met de hedendaagse conservatie/restauratie van glaskunst, en uiteraard gepassioneerd zijn door dit prachtig kunstambacht. Echte vakkennis leer je aan de werktafel door dezelfde manuele handelingen eindeloos te herhalen, door meesterglazeniers en glasschilders te observeren, door naar perfectie te streven in je eigen werk. Maar daarnaast is de analyse en studie van historisch glas – gebruikte technieken en materialen, evenals schadepatronen – en het onderzoek dat erover reeds is gebeurd, ook van groot belang zowel binnen de conservatie/restauratie als in de creatie van glas-in-lood. Uiteraard zijn er scholen waar je basis glas-in-loodtechnieken kan leren of waar je een Master in de conservatie/restauratie van glas kan behalen, maar een echte specialist word je op de werkvloer. Het is een leven lang leren met je handen en geest."

Wat maakt glas-in-lood zo bijzonder?

Katrien: "Het is de kunst van het licht! Het is een kunstambacht dat reeds van in de vroege middeleeuwen tot op vandaag mensen emiotioneert door zijn warme of overweldigend effect op de ruimte. Glas-in-lood leeft niet zonder licht. Hoe het wisselende daglicht ons toelaat om een glasraam op elk moment van de dag anders te laten beleven is uniek. Hoe het zonlicht door mondgeblazen glas breekt en de ruimte transformeert, laat geen mens onberoerd. Het blijft je verwonderen en doet je stilstaan bij zijn schoonheid.

Als glas-in-loodspecialist is het ook de complexiteit van het ambacht dat me uitermate boeit. Zelfs na meer dan 15 jaar in het vak leer ik nog bij door vergeten technieken te aanschouwen in historisch glas of door de grenzen van ons ambacht te verleggen in de creaties van hedendaagse ontwerpers."

In welke monumenten valt jouw glas-in-loodkunst te bewonderen? 

Katrien: "We hebben in tal van monumenten gewerkt. Het Atelier Mestdagh doet zowel conservatie/restauratie, als creatie en uitvoering van glas-in-lood. Dus voor beide komen we wel eens op unieke plekken waar we ons steentje aan kunnen bijdragen. De twee restauratieprojecten waar we het meest trots op zijn, zijn de restauratie van de twee zestiende-eeuwse koorramen uit de Sint-Genovevakerk in Steenhuffel, en de restauratie van het laat-neogotische glasraam, geschonken door de Belgische staat, uit de Sint-Catharinakerk, naast de Geboortekek in Bethlehem (Palestina). Dit kunstwerk ontving de Prijs voor het Belgische Erfgoed in Buitenland. Ook de restauratie van de glasramen in Hotel Empain in Brussel of de reeks medaillons uit de Arenbergcollectie van de KUL staan bovenaan onze portfolio.

De creaties van onze huisontwerpster, Ingrid Meyvaert, zijn dan weer te zien in tal van kerken in Vlaanderen, zoals in de Sint-Antoniuskerk in Knokke-Heist of de gevel van WZC Domino in Gent, en in zoveel privéwoningen. Maar ook de creaties van externe kunstenaars, die we hebben uitgevoerd vervullen ons met trots. Niet in minst is hier het indrukwekkende ensemble van meer dan 190m2 glas-in-lood in de Sint-Niklaaskerk in Westkapelle te vermelden. Voor dit werk kregen we een Eervolle Vermelding binnen de Onroerende Erfgoedprijs 2020. De architecten van Bureau Bressers ontwierpen de ramen die wij uitvoerden, net zoals in deze in het schip van de Gentse Sint-Niklaaskerk. En tot slot is het glasraam dat we voor Wim Delvoye maakten en dat in het Louvre staat ook wel het vermelden waard."

Atelier Mestdagh

Aterlier Mestdagh is een familiebedrijf. Wat betekent dit voor jou?

Katrien: "Het familiebedrijf is iets waar ik enorm trots op ben. We zijn het oudste glazeniersatelier in België en dat vult me met trots. Toch is het niet het idee van een familiebedrijf dat me zo boeit, maar wel de passie voor het ambacht dat elke generatie binnen Atelier Mestdagh zo typeert. De eigenheid waarmee zowel mijn grootouders als mijn ouders het atelier hebben geleid, is uniek. Ik probeer de goede dingen uit het verleden mee te nemen, zoals de overgedragen vakkennis, het streven naar topkwaliteit, onze openheid, maar combineer het met de zaken die ik ook belangrijk vind, zoals het academiseren van het conservatie/restauratiedepartement binnen het atelier en de zoektocht naar innovatie binnen het ambacht door samen te werken met externe ontwerpers en andere ambachten."

Waarom is het zo belangrijk dat dit ambacht blijft bestaan?

Katrien: "Het is een kunstambacht dat reeds eeuwen meegaat en in al die tijd qua materialen en technieken nog maar nauwelijks is gewijzigd en toch zijn de creatieve mogelijkheden nog lang niet uitgeput. We blijven zoeken naar andere stijlen, toepassingen, kruisbestuivingen om zo dit ambacht de toekomst geven die ze verdient. Het is een kunstvorm die mensen gelukkig maakt en beroert. Waarom zouden we het verloren laten gaan?"

Bedankt voor je fijne antwoorden Katrien!