Menu

Buzz creëren rond jouw monument: hoe doe je dat?

Microfoon

Buzz, oftewel alle communicatie on- en offline die door jezelf of door anderen over jouw monument wordt gevoerd. Maar hoe doe je dat? Hoe overtuig jij je publiek om opnieuw jouw erfgoedsite te bezoeken? Hoe zorg je ervoor dat anderen mond tot mond reclame maken over jouw site? Hoe overtuig je hen om foto's van jouw monument op hun socialemediakanalen te plaatsen? Wij helpen je op weg. 

Kanalen om op in te zetten: ga van start

Youtubevideo

Video's op sociale media: Facebook versus Youtube

Youtube is een website waarop gebruikers video’s kunnen uploaden. Indien je vaak met video werkt is het handig om een Youtubekanaal op te richten. Ook Facebook zet de laatste jaren meer en meer in op video. Video’s scoren ook beter in het Facebookalgoritme dan bijvoorbeeld berichten, gedeelde links of foto’s.

Heb je een sterke video gemaakt en wil je die met zoveel mogelijk mensen delen? Laad je video’s dan op in Facebook zelf. Gebruik hiervoor nooit een Youtubelink. Youtube en Facebook zijn concurrerende bedrijven. Het Facebookalgoritme straft Youtubevideo’s af door hen aan veel minder mensen te laten zien. Het bereik van een Youtubevideo ligt veel lager dan het bereik van een video die door Facebook zelf getoond wordt. Meer over video’s op Facebook vind je hier.

Waarom Youtube dan wel interessant is? Om jouw video’s te delen met gebruikers op Youtube zelf. Volgens cijfers uit de Digimeter 2019 blijkt dat 24% van de Vlamingen dagelijks op Youtube kijkt. Vooral jongeren (12-18jaar) brengen veel tijd door op Youtube. Wil je deze doelgroep aanspreken? Zet dan in op Youtube! Je hoeft geen keuze te maken over op welk platform je je videos deelt. Als je de tijd hebt, doe je er goed aan om ze zowel op Facebook als op Youtube op te laden.

Tripadvisor

Is jouw monument al geregistreerd?

Tripadvisor hoort niet thuis in het rijtje van socialemediakanalen, maar is wel een belangrijk kanaal om als monument of site op aanwezig te zijn. Meer dan 260 miljoen reizigers wereldwijd zoeken op Tripadvisor naar beoordelingen van hotels, restaurants en bezienswaardigheden. Beschouw het als digitale mond-tot-mond-reclame waar ook jij als eigenaar of beheerder veel aan hebt!

Je kan jouw monument registreren als ‘attractie’ op Tripadvisor. Hier vind je meer informatie over hoe je je kan registreren. Je kan gratis een attractie toevoegen, maar kan ook kiezen voor een betalende versie. In deze betalende versie kan je bezoekers rechtstreeks laten boeken en wordt jouw monument of site aan meer mensen getoond.

Misschien heb je al een pagina op Tripadvisor pagina zonder dat je het weet? Neem zeker eens een kijkje.

Aan de slag: eventcommunicatie

Inspiratievideo: communicatie op Open Monumentendag

Praktijkvoorbeeld

Wil je een impactvolle erfgoedactiviteit organiseren, zorg er dan voor dat er voor, tijdens en na jouw evenement voldoende buzz is. Creëer zelf buzz, maar zorg er ook voor dat er door anderen over jouw evenement gesproken wordt.

Remote video URL

Goed om weten: interessante websites en artikels

Communicatie met impact