Menu

Donjon Ter Heyden zet in op interactie en ambassadeurschap

Donjon Ter Heyden

Privé-eigenaars Cathérine en haar vader zetten elk jaar op Open Monumentendag de deuren van hun Donjon open. Het programma stellen ze nauwkeurig samen: activiteiten voor kinderen, lekkere streekproducten voor opa en oma en begeleide torenbeklimmingen. Om te weten hoeveel bezoekers er aanwezig zijn delen ze een geschenkje uit. Cathérine en haar vrijwilligers deelden in een vorige editie stickers uit met op de voorkant de prachtige Donjon en op de achterkant een leuke boodschap.

Niet alleen was het via de stickers eenvoudig om na Open Monumentendag te meten hoeveel mensen de Donjon bezochten, maar het zorgden ook voor veel meer interactie tussen de bezoeker en de lokale organisator, aldus een vrijwilliger. Vrijwilligers getuigen dat het contact met de bezoekers warmer was, dat ze meer directe feedback kregen en dat ze het een leukere opdracht vonden dan het passief turven. Op die manier werden niet enkel de vrijwilligers maar ook de bezoekers echte ambassadeurs van het monument. Door de sticker aan de bezoeker mee naar huis te geven, werd er thuis en ook met anderen nog over de Donjon gepraat.  Zo zorgden Cathérine en haar vader ervoor dat er ook na je evenement over hun site werd gesproken.

Naast het uitdelen van stickers als interactieve methode, werd er nog een ander geschenk uitgedeeld. Kinderen die als ridder of prinses verkleed kwamen, kregen een uiltje mee naar huis. Dit vooraf communiceren, moedigt ouders aan om hun kinderen mee te nemen en het spoort  de kinderen aan om zich te verkleden. Bovendien is het geschenkje niet lukraak gekozen. Enkele uilen maakten hun nest in de toren gemaakt en zo konden de kinderen dit zelf ontdekken. Er is dus een duidelijke link met het monument.

Donjon Ter Heyden

Fotomomenten

Daarnaast faciliteerde Cathérine enkele ‘fotogenieke’ plekken, zoals de schandblok aan de Donjon. Het nodigt uit om, vastgebonden in de schandblok, op de foto te gaan met de beul. Wanneer je bij het fotomoment ook stimuleert om de foto’s te delen met een unieke hashtag (bijvoorbeeld #OMD20 #donjonTerHeyden), maken de bezoekers op de dag zelf nog promotie voor jouw evenement.

Cathérine maakt op Open Monumentendag zelf kwalitatieve foto’s in functie van de promotie van volgende erfgoedevenementen. “Zo creëer ik het gevoel dat een afwezige bezoeker iets gemist heeft en wil ik hen aanzetten om er de volgende keer wel bij te zijn.”, aldus Cathérine.

Tips rond buzz uit dit voorbeeld

Ga aan de slag

  • Geef bezoekers redenen om op een positieve manier over je evenement te spreken (bijvoorbeeld door het krijgen van een geschenkje, een warme babbel met een vrijwilliger).
  • Geef een weloverwogen geschenkje (hier: het uiltje)  mee met de bezoeker dat je evenement langer laat leven en dat bezoekers met een blij gevoel laat terugdenken aan het bezoek. Dit kan een incentive zijn voor een nieuw bezoek.
  • Zorg dat je vooraf communiceert naar bepaalde doelgroepen (geschenkje voor de kinderen als incentive voor ouders om die dag naar jouw monument te komen).
  • Maak kwalitatieve foto’s waar  bezoekers opstaan die zich amuseren. Ze zijn een meerwaarde voor je communicatie na het evenement: je creëert het gevoel dat mensen iets gemist hebben en er de volgende keer bij willen zijn.
  • Creëer een plek op je evenement waar mensen eenvoudig een leuke foto kunnen maken en deze kunnen delen op sociale media. Voeg aan die plek meteen ook jouw logo of een gepersonaliseerde hashtag (#) toe. Op die manier vind je de foto’s eenvoudig terug en maken bezoekers reclame voor jouw monument.