Menu

Erfgoedsites en het coronavirus: een maand na heropening

Gallo-Romeins Museum
Hof van Busleyden

Het coronavirus zorgde voor heel wat opschudding. Vanaf 18 mei mochten musea en culturele bezienswaardigheden opnieuw de deuren openen. Vandaag, één maand later, peilen we bij twee van onze partners in het Netwerk Open Monumenten hoe zij de afgelopen maand beleefd hebben. Wat vonden bezoekers van deze nieuwe museumervaring? Hoe werden beide musea 'coronaproof' gemaakt? Wij spraken met het Gallo-Romeins Museum in Tongeren en het Hof van Busleyden in Mechelen.

Gallo Romeins Museum corona

Hoe lang hebben jullie nodig gehad om jullie site 'coronaproof te maken'?

Gallo-Romeins Museum: De stad Tongeren heeft een risicoanalyse laten uitvoeren door de externe dienst voor preventie en bescherming, Mensura. Vervolgens implementeerden we stapsgewijs de aanbevolen maatregelen. Dit heeft enkele weken in beslag genomen. Op 29 mei opende het museum opnieuw zijn deuren. Bezoekers moeten een tijdslot reserveren, er zijn desinfecterende handgels beschikbaar, er wordt extra gereinigd, medewerkers houden toezicht op het respecteren van de afstandsregels, onthaalmedewerkers kregen extra opleiding, …  

Hof van Busleyden: We hebben een drie à viertal weken nodig gehad. Door het historisch karakter en de daaruitvolgende planopbouw van het museum was een lus maken in het circuit onmogelijk. We zijn doordacht te werk moeten gaan en letterlijk in de schoenen van de bezoeker moeten stappen. Naast voldoende signalisatie werden ook onder meer ook handgel, kuchschermen en styluspennen voor de multimedia voorzien. Voor families werkten we een fijn doe-boekje uit als alternatief voor ons populaire familieparcours met gouden kubussen. Het onthaal- en zaalteam speelt een belangrijke rol om de veranderingen binnen het museum in goeie banen te leiden.

Wat was voor jullie de moeilijkste klus om het museum 'coronaproof' maken?

Gallo-Romeins Museum: We beschikken over een erg ruim gebouw, met een logische structuur. Bezoekers hoeven elkaar nooit te kruisen in nauwe gangen. Dat maakte het relatief eenvoudig om de maatregelen te implementeren.  We kregen adequate informatie van de overheid, en ook via FARO. Ook hielden we geregeld overleg met andere musea. 

We beschikten nog niet over een online reservatiesysteem. Het was niet zo eenvoudig om dat snel voor elkaar te krijgen, maar dat is ons uiteindelijk wel gelukt.  Na wekenlang thuiswerken zijn alle medewerkers opnieuw aanwezig. Dat was voor sommigen even wennen. Vandaag loopt alles goed. Iedereen is blij met het hernieuwde sociale contact. Uiteraard respecteren we alle afstands- en hygiëneregels. We doen ons best om elkaar hierover alert te houden.

Mondmasker Hof van Busleyden

De eerste 1 000 bezoekers in het Hof van Busleyden kregen een gratis mondmasker, vanwaar dat idee?

Hof van Busleyden: Om het museumbezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen, vragen we inderdaad aan bezoekers om een mondmasker te dragen. Door de bijzondere architectuur van ons stadspaleis hebben we knusse kamers en hier en daar een smalle doorgang. We bekeken hoe we dit zo aangenaam mogelijk konden maken en zochten naar een originele print voor het mondmasker. Die vonden we in het Mechels Koorboek, een van de absolute topstukken in het museum. Het was voor ons ook van belang dat het een ecologisch verantwoord en lokaal geproduceerd mondmasker was. We kregen er erg enthousiaste reacties op, van zowel bezoekers als collega’s, zelfs tot in het buitenland. 

 

Hoe reageerden jullie bezoekers?

Gallo-Romeins Museum: We krijgen in toenemende mate reservaties. Bezoekers genieten van de ontspannende manier waarop ze onze tentoonstellingen kunnen ontdekken. We schenken nu ook extra aandacht aan onze tijdelijke tentoonstelling 'Dacia Felix'. Die liep normaal tot midden april, maar we slaagden erin de expo te verlengen tot 2 augustus. We zijn best trots dat dit gelukt is! De reacties van bezoekers waren unaniem lovend. Nu kan iedereen opnieuw van de expo genieten.

Hof van BusleydenWe kregen al heel wat leuke reacties van bezoekers die een erg aangenaam bezoek hadden. Met een maximumcapaciteit van 20 bezoekers per kwartier krijgt iedereen de tijd en ruimte om de verhalen in het museum te ontdekken. De overstap naar het online reserveren ging best vlot. Voordien kochten de meeste bezoekers hun ticket gewoon aan de balie, nu plannen ze op voorhand tot goed hun bezoek. We denken niet dat het online reserveren een drempel vormt, maar om dit te kunnen staven zouden we een bevraging eerst moeten doen. Tot hiertoe hebben we dat hebben nog niet gedaan.

Gallo-Romeins museum

Welke lessen leerden jullie uit deze coronacrisis?

Gallo-Romeins MuseumFlexibiliteit en samenwerking  zijn meer dan ooit een kracht.

 

Hof van BusleydenWe hebben zeker geleerd dat we moeten blijven zoeken naar nieuwe concepten om het museum te beleven. Tijdens de sluiting hebben we extra ingezet op het online aanbod, vandaag gaat onze focus vooral weer naar de beleving in het museum.

 

Bedankt!