Menu

Voor, tijdens en na je erfgoedevenement communiceren doe je zo

Communicatie

Voor het evenement

Waarom communiceer je voor het evenement? 

  • Je wil dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van de activiteiten die je organiseert
  • Je wil zoveel mogelijk mensen overtuigen om deel te nemen aan jouw activiteit

Hoe?

  • Bepaal een communicatiemix (de combinatie van communicatie-instrumenten die worden ingezet om een boodschap over te brengen op een bepaalde doelgroep) en zorg voor een goede communicatieplanning. De communicatiemix kan bijvoorbeeld bestaan uit: een artikel in de lokale krant een week voor het evenement, folders die je bij lokale handelaars legt een maand voor het evenement, brochures die je uitdeelt op de dag zelf, de Facebookpagina van de gemeente waar je 3 keer een berichtje op plaatst, je eigen Facebookpagina waarop je heel het jaar door berichten plaatst, Instagram waar je je publiek meeneemt achter de schermen van je evenement,... Je boodschap en doelgroep zal bij elk kanaal anders zijn. Houd hier rekening mee. 
  • Focus op regionale en lokale kanalen
Buzz fotomoment

Tijdens het evenement

Waarom communiceren tijdens je evenement?

  • Je wil dat mensen een fijne tijd beleven. Je wil hen alle informatie geven die ze nodig hebben.
  • Je wil dat mensen iets bijleren.

Hoe?

  • Zorg bij individuele rondleidingen voor een folder of brochure die bezoekers kunnen meenemen tijdens hun activiteit
  • Roep bezoekers op om tijdens je activiteit foto's te maken en deze te delen op sociale media met een door jou gecreëerde hashtag
    • Creëer tijdens het evenement een fotomoment. Stimuleer het fotograferen van een bezoeker op een bepaalde plek. 
    • Laat bezoekers zich verkleden; fijne foto's gegarandeerd.
    • Installeer een grappig fotopaneel waar jong en oud een foto kunnen maken.

Na je activiteit

Waarom communiceren na je activiteit? 

  • Je wil dat mensen tegen anderen vertellen hoe fijn ze het wel niet vonden in jouw monument.
  • Je wil positieve reacties.
  • Je wil je bezoekers bedanken omdat ze erbij waren op jouw Open Monumentendag-activiteit.
  • Je wil mensen die er niet bij waren het gevoel geven dat ze iets gemist hebben. 

Hoe?

  • Maak een aftermovie, deel een paar dagen na het evenement foto's,... 
  • Deel hoeveel bezoekers deelnamen aan je evenement
  • Schrijf een verslagje in de lokale krant