Menu

Wegwijs in de wondere wereld van sociale media: Facebook

Facebook
Facebook

Volgens cijfers uit de Digimeter van 2019 is Facebook nog altijd het populairste socialemediakanaal. Ook bij jongeren. 78% van de Vlamingen heeft een Facebookprofiel. Je hebt er dus baat bij om met jouw erfgoedsite op Facebook actief te zijn! 

Ga van start

  • Maak voor jouw site of organisatie een Facebookpagina aan.
  • Facebookgebruikers kunnen jouw pagina dan leuk vinden (liken) of volgen. Wanneer mensen jouw pagina leuk vinden of volgen, krijgen zij berichten of posts te zien. Hoe meer mensen jouw Facebookpagina leuk vinden, hoe meer mensen berichten, foto’s of video’s van jouw monument of organisatie te zien krijgen.
  • Heb je nog geen Facebookpagina? Hier vind je enkele nuttige tips om van start te gaan. Let op: om een Facebookpagina aan te maken dien je zelf een Facebookprofiel te hebben. Hoe je daarmee van start kan gaan, ontdek je hier.

Jouw vragen beantwoord

Het ontbreekt me aan tijd om elke dag iets te posten, wat nu?

  • Beheerders van een Facebookpagina (de oprichters van de pagina) kunnen berichten, foto’s en filmpjes op de pagina plaatsen. Heb je geen zin om dagelijks aan je computer zitten en live berichten te schrijven, dan kan je deze ook inplannen. Jij kan dan bepalen wanneer een bepaald bericht moet verschijnen, zonder dat je zelf actief achter je computer moet zitten. Zo kan je bijvoorbeeld op zondagavond de tijd nemen om al je berichten van de komende week in te plannen. Hoe je dat kan doen, lees je hier.

Wat voor soort berichten post ik en hoe vaak?

  • Zorg ervoor dat je regelmatig post op Facebook. Probeer bijvoorbeeld één keer per week iets te posten. Zo houd je je Facebookpagina levend en zorg je ervoor dat jouw volgers en likers af en toe iets over jouw monument of organisatie te zien krijgen. Pagina’s waarop systematisch gepost wordt, scoren beter op Facebook. Met andere woorden: hoe vaker je berichten plaatst, hoe vaker jouw pagina getoond zal worden aan je volgers.
  • Hoe jammer ook, jouw bericht zal nooit aan al jouw volgers of likers getoond worden. Het Facebookalgoritme bepaalt hoeveel van jouw volgers jouw berichten of foto’s te zien krijgt. Hoe dat komt? Facebook kan onmogelijk alle berichten van alle accounts waarmee iemand bevriend is, alle advertenties van merken die betalen voor Facebook en alle berichten van pagina’s die mensen volgen tonen. Bepaalde berichten zullen altijd voorrang krijgen. Meer over het Facebookalgoritme en tips om het algoritme te snel af te zijn ontdek je hier. Omwille van het Facebookalgoritme is de levensduur van een Facebookbericht beperkt.

Moet ik betalen om iets op Facebook te zetten?

Neen, Facebookberichten zijn volledig gratis. Wil je er echter zeker van zijn dat jouw Facebookberichtje door een grote groep mensen bekeken wordt, of wil je ervoor zorgen dat meer mensen - meer mensen dan enkel jouw volgers of vind-ik-leukers - jouw pagina te zien krijgen? Dan kan je bepaalde berichten sponsoren of omzetten in advertenties. Wanneer je Facebook wil inzetten als marketingtool, is het nuttig om te experimenteren met betaalde advertenties.

  • ​​​​​Hier vind je een aantal gratis cursussen die je stap voor stap meenemen in de Facebook Business tool. Om deze cursussen te kunnen volgen dien je ook een Facebookaccount te hebben.

Enkele tips

Zeker doen

  • Stel vragen in jouw Facebookbericht. Zo creëer je interactie met je volgers en vind-ik-leukers. 
  • Een beeld zegt meer dan duizend woorden: plaats sprekende foto's bij je berichten. Vergeet ook zeker geen foto's te delen wanneer je een link deelt.
  • Gebruik een persoonlijke schrijfstijl. Blijf ver weg van 'u', maar houd het eenvoudig en gebruik 'je'. Dat leest veel aangenamer.
  • Krijg je reacties op je bericht? Fijn! Reageer steeds terug door bijvoorbeeld 'bedankt voor je reactie', 'fijn om te horen', of een simpele emoticon. Reageer ook wanneer je een negatieve reactie krijgt. Lok geen verdere discussie op Facebook uit, maar probeer positief te reageren. Enkele voorbeelden 'bedankt om dit te laten weten, we doen het nodige om dit in orde te brengen', 'niet fijn dat je je bezoek zo beleefd hebt, we gaan met je feedback aan de slag',...
  • Roep op, via jouw infobrochure, folder om jouw erfgoedsite op Facebook te volgen.
  • Post op jouw Facebookpagina beelden van achter de schermen: dat wat bezoekers niet elke dag te zien krijgen. Op die manier vormt je Facebookpagina een meerwaarde ten opzicht van je website (en hebben mensen een reden om je pagina te volgen)  
  • Heb je geen inspiratie? Speel in op de actualiteit. Het hoeft niet altijd over erfgoed an sich te gaan, je kan perfect op actuele dagen zoals bijvoorbeeld internationale dag van het erfgoed, de verjaardag van je monument, 1 april, de verjaardag van één van je medewerkers,... een ludiek berichtje posten.

Proberen te vermijden

  • Ellenlange teksten worden niet gelezen op Facebook. Houd het kort en krachtig.
  • Foto's van erfgoed kunnen soms nogal stoffig en 'saai' overkomen voor het publiek. Breng wat leven op je pagina en breng mensen in beeld. Een foto waarop zowel mensen als erfgoed te zien zijn werkt altijd beter.

Misschien ook interessant voor jou