Menu

Wegwijs in de wondere wereld van sociale media: Instagram

Instagram
Instagram

Naast Facebook is ook Instagram niet meer weg te denken. Op het eerste gezicht lijken Facebook en Instagram niet veel van elkaar te verschillen. Het zijn allebei sociale media kanalen waarop foto’s en video’s gedeeld kunnen worden. Toch zijn het vooral de beelden waarmee Instagram zich onderscheid van Facebook. Instagram draait om visuele content, met andere woorden: foto’s en video’s.

Waar je op Facebook eenvoudig links naar websites (van jezelf of van anderen) kan delen, is dat op Instagram moeilijker. Waar je op Facebook korte verhalen onder posts kan schrijven, is dat in eerste instantie op Instagram niet de bedoeling. Ook is Instagram  een mobiele applicatie voor smartphones en tablets. Gebruikers bekijken je foto’s dan ook voornamelijk op hun smartphone of tablet in plaats van op hun laptop of computerscherm.

Waarom Instagram?

Wil je vooral beelden van jouw site delen? Jouw volgers een blik achter de schermen geven? Of wil je live met je volgers in interactie gaan? Kies dan voor Instagram. Hier ontdek je hoe je een Instagramprofiel kan aanmaken. Nuttige tips om van start te gaan met Instagram vind je hier.

Hasthags, Instagramstories en planningstools

  • Een fijne tool van Instagram zijn de Instagramstories. Via Instagram stories kan je foto’s of video’s delen die slechts 24u zichtbaar zijn. De Instagramstories verschijnen bovenaan in het overzicht. Zo onderscheiden ze zich van gewone posts en berichten. Via de Instagramstories kan je bezoekers 24u lang een blik achter de schermen geven, of spontante zaken die op dat moment op jouw site plaatsvinden ‘live’ delen.
  • Wanneer je even door Instagram scrollt, zal je merken dat veel gebruikers # gebruiken in de tekst onder hun foto’s. Dit noemen we een ‘hashtag’. Op Instagram, maar bijvoorbeeld ook op Twitter, kan je zoeken op hashtags. Wanneer gebruikers in de zoekbalk op Instagram zoeken op #erfgoed krijgen ze alle afbeeldingen te zien met #erfgoed in de tekst onder de foto.
    Wanneer je een groots evenement organiseert kan je een eigen hashtag in het leven roepen. Open Monumentendag gebruikt al enkele jaren #OMD gevolgd door het jaartal. Door zelf een hashtag te lanceren roep je jouw publiek op om mee te communiceren, mee reclame te maken, voor jouw evenement. Op die manier wordt jouw evenement een gedeeld evenement.
  • Net zoals op Facebook kan je ook op Instagram jouw berichten inplannen. Een overzicht van enkele planningstools voor instagram vind je hier. Wij bij Herita gebruiken hiervoor Hootsuite.

Enkele tips

Zeker doen

  • Zorg voor unieke beelden. Op die manier vormt je Instagramprofiel een mooie aanvulling op je andere socialemediaprofielen en/of je website.
  • Lok interactie uit met je bezoekers: stel vragen, maak een quiz via je instagram stories 'waar werd deze foto genomen?',...
  • Lanceer een # voor jouw erfgoedsite en roep bezoekers op om tijdens een bezoek foto's te maken en te delen op hun socialemediakanalen met jouw #

Proberen te vermijden

  • Mensen scrollen snel door hun Instagramfeed en hebben vaak geen tijd om te lezen. Ellenlange teksten onder foto's zijn dus uit den boze.
  • Onduidelijke foto's zullen niet snel geliked worden. Zorg voor mooie en duidelijke foto's. 
  • Leef je niet té hard uit met filters. Op het eerste gezicht is het verleidelijk om met allerlei filters aan de slag te gaan, maar deze komen al snel heel onnatuurlijk en druk over. Houd het rustig.

Misschien ook interessant voor jou