Menu

Nieuwe opleiding Immersive Storytelling in Virtual Reality aan AP Hogeschool Antwerpen

AP Hogeschool

Vanaf het volgende academiejaar organiseert AP Hogeschool Antwerpen een postgraduaat Immersive Storytelling in Virtual Reality. Deze opleiding richt zich zowel op professionals als pas afgestudeerden met interesse in Virtual Reality. Deze interdisciplinaire opleiding voor communicatieve, creatieve, technische en artistieke profielen is gericht op het ontwikkelen van fictie en non-fictie content. Denk maar aan immersive journalism (reportages en documentaires), immersive branding (marketing en advertising), maar ook immersive culture (musea, film, dans, theater en beeldende kunst).

Ook in de erfgoed- en museumsector winnen immersieve technologieën steeds meer terrein en worden ze aangewend om verhalen op een andere, creatieve manier te vertellen. 

INNOVATIEF EN TOEKOMSTGERICHT

Dit postgraduaat focust op nieuwe en innovatieve technieken, die de wereld van storytelling combineren met de nieuwste technologische snufjes rond 360°-video en virtual reality. Dit medium geeft verhaalvertellers de mogelijkheid om hun kijkers helemaal onder te dompelen in het verhaal. Je krijgt een introductie tot 360° video-opnames en montage tijdens hands-on workshops, alsook een introductie tot Unity (3D tool), zodat je de mogelijkheden kent van interactieve Virtual Reality en Augemented Reality. Daarnaast maak je kennis met de laatste technologische trends in de wereld van immersieve media. 

INTERDISCIPLINAIR

Voor deze opleiding is geen technische voorkennis vereist. AP Hogeschool streeft naar een mix van communicatieve, creatieve, technische en artistieke profielen om samen te werken in interdisciplinaire teams, zodat synergieën ontstaan tussen deelnemers met een technische en een creatieve achtergrond. Op deze manier werken ze volgens een interdisciplinaire workflow die de studenten klaarstoomt voor het werkveld.  

FICTIE EN NON-FICTIE

Dit postgraduaat focust niet op één specifiek genre. AP Hogeschool reikt de studenten zowel kennis als praktische vaardigheden aan, waardoor ze elk type verhaal op een toegepaste manier kunnen vertellen. Meer bepaald immersive journalism (reportages, documentaires en content marketing), immersive branding (marketing en advertising), en immersive culture (musea, film, dans, theater en beeldende kunsten).  

PRAKTISCH EN HANDS-ON

In dit postgraduaat krijgt de student niet enkel de theoretische en technische bagage om een immersive story in 360°-video of virtual reality te realiseren, hij gaat er ook effectief zelf mee aan de slag. Zo zal de student in een interdisciplinair team een eigen productie (360°-video of VR-prototype) van begin tot einde uitwerken als eindwerk.